Jaarwerk

In de 8e klas (2e middelbaar) krijg je als opdracht een jaarwerk te maken.
Mijn papa kocht in september een 2PK om te restaureren en vroeg aan ons (de kinderen) of we hem hiermee zouden helpen.
Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om te zien hoe de mechanica in elkaar zit en hoe een auto werkt. Het is niet iets dat je altijd ziet. Ik zou bv. kunnen weten wat ik later zou moeten doen als ik een probleem heb met een motor. En daarom heb ik ervoor gekozen om dit te doen als jaarwerk.

In september kochten we een 2CV6 Spécial van januari 1983.
We kochten een te restaureren model omdat een goed exemplaar minstens €5000 kost. Onze kennis van mechanica is beperkt maar we vinden alle info op internet of in boeken en alle wisselstukken vinden we nog te koop. Ook kochten we al een boek over het restaureren van een 2PK.


voor poetsbeurt

voor poetsbeurt

na poetsbeurt

na poetsbeurt

maandag 19 december 2011

Het demonteren van de motor

Vorige week zaterdag hebben we verder gewerkt aan de motor.
De 2 vastgeroeste bouten hebben we eraf geslepen.  Conclusie, de lampsteunen zijn eraf.
Dan hebben we alle draden los gemaakt die verbonden waren met de motor en de warmtewisselaars (kachelpotten) verwijderd.
Warmtewisselaars




Met koeltunnelbeplating

Oliekoeler


De motor hebben we er dus nu afgehaald. Twee bouten aan de voorkant onderaan het chassis.  Daarna 2 keer 2 moeren die de motor verbindt met de versnellingsbak.  Toen we hem eraf hebben gehaald hebben we de motor op de werkbank geplaatst en zijn we begonnen met het afhalen van de koeltunnelbeplating en de oliekoeler.  Hierbij moesten we heel voorzichtig zijn want die oliekoeler is gemaakt van aluminium en is heel breekbaar. Toch is het ons gelukt om hem eraf te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten