Jaarwerk

In de 8e klas (2e middelbaar) krijg je als opdracht een jaarwerk te maken.
Mijn papa kocht in september een 2PK om te restaureren en vroeg aan ons (de kinderen) of we hem hiermee zouden helpen.
Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om te zien hoe de mechanica in elkaar zit en hoe een auto werkt. Het is niet iets dat je altijd ziet. Ik zou bv. kunnen weten wat ik later zou moeten doen als ik een probleem heb met een motor. En daarom heb ik ervoor gekozen om dit te doen als jaarwerk.

In september kochten we een 2CV6 Spécial van januari 1983.
We kochten een te restaureren model omdat een goed exemplaar minstens €5000 kost. Onze kennis van mechanica is beperkt maar we vinden alle info op internet of in boeken en alle wisselstukken vinden we nog te koop. Ook kochten we al een boek over het restaureren van een 2PK.


voor poetsbeurt

voor poetsbeurt

na poetsbeurt

na poetsbeurt

zaterdag 7 april 2012

Een bezoekje van de meester

Donderdag kreeg ik bezoek van mijn meester die ons een handje kwam helpen.
We hebben als eerst alles geolied en dan de krukas terug op zijn plaats  gestoken, daaronder de nokkenas en daaronder de oliezeef. We hebben wel op enkele dingen moeten letten.
Bij het plaatsen van de krukas moesten we in een gaatje van de lagers een pinnetje steken wat bij ons mislukt is (zie 'Een geluk bij een ongeluk').
Bij het plaatsen van de nokkenas moesten we de tandwielen goed in elkaar steken.
Waar moesten we op letten?
De streepjes op de tandwielen van de kruk- en nokkenas.
Op het tandwiel van de nokkenas zijn er 2 streepjes gekrast en op het tandwiel de krukas 1. Het ene streepje op het tandwiel van de krukas moet tussen de twee streepjes van het tandwiel van de nokkenas.  Zo niet zullen de kleppen niet open en dicht gaan op het juiste moment en zal de motor niet kunnen draaien.
Als laatst hebben we alles dicht gedaan. We hebben vloeibare pakking op de randen gedaan en de twee carterhelften dicht geschroefd.


Rood vloeibare pakking
De twee carterhelften met de kruk- en nokkenas



 En dicht is onze motor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten