Jaarwerk

In de 8e klas (2e middelbaar) krijg je als opdracht een jaarwerk te maken.
Mijn papa kocht in september een 2PK om te restaureren en vroeg aan ons (de kinderen) of we hem hiermee zouden helpen.
Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om te zien hoe de mechanica in elkaar zit en hoe een auto werkt. Het is niet iets dat je altijd ziet. Ik zou bv. kunnen weten wat ik later zou moeten doen als ik een probleem heb met een motor. En daarom heb ik ervoor gekozen om dit te doen als jaarwerk.

In september kochten we een 2CV6 Spécial van januari 1983.
We kochten een te restaureren model omdat een goed exemplaar minstens €5000 kost. Onze kennis van mechanica is beperkt maar we vinden alle info op internet of in boeken en alle wisselstukken vinden we nog te koop. Ook kochten we al een boek over het restaureren van een 2PK.


voor poetsbeurt

voor poetsbeurt

na poetsbeurt

na poetsbeurt

zaterdag 7 april 2012

Het hart van de motor

Sorry voor de vertraging.
In maart zijn we aan het hart van de motor gekomen.
Eerst hebben we getest of er speling op de krukas zat en die was er niet.
Daarna hebben we de vier grote bouten, de twee kleine boutjes van de oliezeef en de boutjes van de ronde plaat dat het deksel van de oliepomp is eraf geschroefd. En dan kwam Le moment suprême.

Krukas met krukaslager
Doordat onze motor niet vanzelf uit elkaar viel moesten we met een kunststof hamertjes er zachtjes op kloppen. Waar we wel op moesten letten voor hij uit elkaar viel was dat de carter een beetje schuin stond want anders gingen de krukas en de nokkenas eruit vallen en dat was niet de bedoeling. Nu hij open was mochten we de krukas er uitnemen door één van de drijfstangen vast te nemen en deze omhoog te trekken. En dan de nokkenas met de vier nokvolgers die we hebben genummerd.
rechter carterhelft met nokkenas




En dan zijn we alles beginnen kuisen aan buitenkant en in de motor.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten