Jaarwerk

In de 8e klas (2e middelbaar) krijg je als opdracht een jaarwerk te maken.
Mijn papa kocht in september een 2PK om te restaureren en vroeg aan ons (de kinderen) of we hem hiermee zouden helpen.
Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om te zien hoe de mechanica in elkaar zit en hoe een auto werkt. Het is niet iets dat je altijd ziet. Ik zou bv. kunnen weten wat ik later zou moeten doen als ik een probleem heb met een motor. En daarom heb ik ervoor gekozen om dit te doen als jaarwerk.

In september kochten we een 2CV6 Spécial van januari 1983.
We kochten een te restaureren model omdat een goed exemplaar minstens €5000 kost. Onze kennis van mechanica is beperkt maar we vinden alle info op internet of in boeken en alle wisselstukken vinden we nog te koop. Ook kochten we al een boek over het restaureren van een 2PK.


voor poetsbeurt

voor poetsbeurt

na poetsbeurt

na poetsbeurt

donderdag 10 mei 2012

Zie ginds komt het einde!


Vandaag zijn we aan het einde gekomen van mijn jaarwerk.
 Zoals gezegd hebben we een nieuwe krukas gekocht. Dus hebben we weer alles geplaatst en de motor weer dicht gedaan.









Wanneer de motor dicht was en helemaal in orde hebben we vervolgens de zuigers met de cilinders geplaatst. 















Als de zuigers erop zaten hebben we op de aluminium pijpjes van de cilinderkop de 2 ringetjes geplaatst, de 2 veertjes, de brilplaatjes en de brilrubber. Het is belangrijk dat de aluminium pijpjes van de cilinderkoppen op de plaats waar de brilrubbers komen te zitten goed schoon zijn en ook glad. Een ruw oppervlak op die plaats geeft olie de gelegenheid om langs de pijpjes en het brilrubber te ontsnappen. Dan hebben we de stoterstangen  erin gelegd.

Vervolgens moesten we een ringetje in de zuiger plaatsen, wat een prutswerkje was.














De 2de cilinder is nog bij de garage voor een kleine herstelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten